Ik lees een column van journalist en programmamaker Sinan Can. Hij beschrijft hoe hij een lift krijgt van Aafke Romeijn, in haar oude paarse Toyota Starlet, en ergens schrijft hij: “Ze is een beetje een recalcitrant type. Of niet eens een beetje. Volgens mij is ze echt heel tegendraads, en dat maakt het leuk.”
Middenpartij
Dat lees je ook terug in haar columns, artikelen en tweets, en ook in haar in 2018 verschenen debuutroman Concept M. Dat is een dystopisch sciencefictionboek en een politieke sleutelroman tegelijk, met autobiografische trekjes of in ieder geval typische Aafke Romeijn-dingetjes. Nederland vanuit de auto bekeken, bijvoorbeeld. (In de roman is het overigens geen Starlett maar een Corolla.) Het gaat over een vrouw die lijdt aan de ziekte van kleurloosheid en daarvoor dure medicijnen slikt. Dat wordt vergoed, maar de middenpartij die aan de macht is wil daarvan af. Dan sluit de hoofdpersoon, die juist heel politiek correct is opgevoed, zich aan bij een rechtse actiegroep. Voor wat er daarna gebeurt geef ik geen spoilers weg. Alleen: het boek eindigt op het strand van Ameland.
Universum
In 2019 maakte Romeijn een soort van soundtrack bij het boek. Of eigenlijk: het album M sluit in titels en teksten aan op het boek, maar kan ook los worden geconsumeerd, zoals ze zelf zegt. Ze was gewoon nog niet klaar in het universum dat ze had geschapen.
Voorzichtig weird
Er wordt op de plaat dus ook weer veel auto gereden, in de track 10.20, langs de Betuwelijn (in het nummer A15) en over de Afsluitdijk (Corolla). Muzikaal gaat het verder dan de synthipop die we van Aafke Romeijn kennen. We horen synthesizers en beats, maar ook vervormde stukjes Bach (in Fuga), van die disco-vioollijntjes maar dan speels, een voortslepende scheurgitaar (Elf) en her en der electrofunk. Heel veelzijdig en allemaal voorzichtig weird. Recalcitrant.
Song van het jaar
Aafke Romeijn staat bekend om haar tegendraadse keuze van covers. Eerder verraste ze al met haar uitvoering van Huilend Naar De Club van De Jeugd Van Tegenwoordig. Voor M komt ze op de proppen met Een Heel Klein Beetje Oorlog, een Vlaamse parel van de band Noordkaap. Romeijn brengt het in een hele intense, uitgeklede versie. Wat mij betreft de song van het jaar.
Spinvis
De prachtige teksten op M zijn tegelijk fris en weemoedig en een associatie met Spinvis ligt dan voor de hand. Aafke Romeijn probeert hem al jarenlang te strikken voor een samenwerking en voor M is dat gelukt, zo vertelde Aafke Romeijn op radio 3voor12: “Het nummer Ameland was eigenlijk al af, maar ik kon gewoon horen hoe Spinvis hier op zou zingen. Dus toen heb ik het opgestuurd en toen is hij langsgekomen en heeft het ingezongen. We hadden meteen een klik, want muzikaal gezien zijn we beste vrienden.” Andere muzikale gasten zoekt ze dichter bij huis. Op de plaat hoor je haar vader op klarinet, moeder op basklarinet, zusje op trompet en haar man op gitaar. Fijn, maar niet altijd even praktisch. Als ze aan het toeren is, moet ze telkens oppas zoeken voor haar dochtertje.
Grotere schaal
Samen of los, het lukt boek en plaat dus sowieso om te boeien. En is daarmee de maat vol? Nee. In september 2020 komt het volgende boek uit, dat 7B gaat heten. Het schijnt dat daarin zich alles op grotere schaal gaat afspelen – meer hoofdpersonen, heuse grondstoffenoorlogen en politieke en ethische keuzes voor Europa gaan domineren. Klinkt spannend! Hopelijk volgt daar weer net zo’n veelzijdige ‘soundtrack’ op.
–
–
Alle beste albums van 2019:
- black midi – Schlagenheim
- Sharon Van Etten – Remind Me Tomorrow
- Solange – When I Get Home
- Bon Iver – i, i
- Lana Del Rey – Norman Fucking Rockwell!
- Thom Yorke – Anima
- Aafke Romeijn – M
- Allessandro Cortini – VOLUME MASSIMO
- Black To Comm – Seven Horses For Seven Kings
- Caterina Barbieri – Ecstatic Computation
- William Doyle – Your Wilderness Revisited
- Anna Meredith – FIBS
- Loscil – Equivalents
- Brittany Howard – Jaime
- Jenny Hval – The Practice Of Love
- Kate Tempest – The Book Of Traps And Lessons
- King Midas Sound – Solitude
- Billie Eilish – When We All Fall Asleep, Where Do We Go?
- FKA Twigs – MAGDALENE